Podeli dobar sadržaj sa prijateljima:

UVREDILA PREDSEDNIKA

Tursko tužilaštvo traži da se Sedef Kabaš osudi na jedanaest godina zatvora zbog „napada” na predsednika Erdogana i dvojicu ministara.

 

Javno tužilaštvo u Istanbulu zatražilo je od nadležnog suda da zbog „uvrede predsednika Turske” i dvojice članova vlade osudi novinarku na 11 godina i osam meseci zatvora. Sedef Kabaš (52) našla se na udaru zato što je javno izgovorila poznatu poslovicu o volu i palati, u kojoj su u policiji, pravosuđu i vladi prepoznali napad na Redžepa Tajipa Erdogana iako ona u tom televizijskom nastupu nije pomenula njegovo ime.

sedef kabaš

Ta poznata izreka kaže: „Krunisane glave postaju mudrije kada uđu u palatu“. Ali to nije uvek slučaj, kazala je na privatnoj televiziji Tele 1 novinarka Kabaš i dodala: „Kada vo uđe u palatu, on ne postane kralj, ali palata postaje štala“.

Poznata novinarka i urednik te televizijske stanice Firat Sakar odmah su se našli na udaru vladajućih struktura.

Policija je Kabašovu iste večeri, dva sata iza ponoći, odvela u zatvor pošto, kako je objašnjeno, postoji opasnost da pobegne iz zemlje. Iskusna novinarka kao da je osuđena pre suđenja, te se našla na udaru kritika sa više strana.

„Ona će dobiti ono što je zaslužila”, poručuju iz ministarstva pravde.

„Čast predsednika i predsednikovog kabineta je čast naše države. Oštro osuđujemo novinarku zbog vulgarnih uvreda predsednika i njegovog kabineta”, izjavio je Fahretin Altun, direktor za komunikacije.

Optužbama se pridružio i Devlet Bahčeli, lider Partije nacionalističkog pokreta, koalicioni partner predsednika Erdogana: „To je neoprostivi napad na šefa države, koji nema ništa zajedničko sa demokratijom, novinarstvom i etikom.”

Javno tužilaštvo u Istanbulu je predložilo da se novinarka Kabaš osudi na 11 godina i osam meseci zatvora zbog napada na predsednika kao i dvojicu ministara, za unutrašnje poslove – Sulejmana Sojlua i za infrastrukturu – Adila Karaisaoglua.

„Komentar novinarke Kabeš povodom predsednika Tajipa Erdogana prevazilazi granice kriticizma i njene primedbe nisu u interesu javnosti. Ona će odgovarati i zbog napada na dvojicu članova vlade”, ističe se u optužnici.

Zahtev njenog advokata da se uz kauciju brani sa slobode nije prihvaćen. U Udruženju turskih novinara odbacuju optužbe protiv koleginice Kabaš i ističu da „ovo je ozbiljan napad na slobodu javnog izražavanja”.

„Ovo je pokušaj da se zastraše ljudi koji kritikuju sadašnju vlast. Sloboda mišljenja u Turskoj je u velikoj opasnosti – ili ćutiš ili ideš na sud”, prenose mediji reči borca za ljudska prava Jamana Akdeniza.

„Umetnici se ne mogu ućutkati”, smatra Ekrem Imamoglu, gradonačelnik Istanbula, političar opozicione Republikanske narodne partije.

Ali to nije sve. Advokat šefa države Ahmet Ozel podneo je posebnu tužbu protiv novinarke i glavnog urednika Tele 1 u kojoj traži kompenzaciju od 250.000 lira (18.400 dolara) zbog ugrožavanja ugleda šefa države, otkriva istanbulski „Hurijet”.

Krivično delo uvreda šefa države nije izmislio Erdogan, ono je postojalo i ranije, ali je mnogo ređe korišćeno. Prema analizi opozicione Republikanske narodne partije, Erdogan je za osam godina, koliko sedi u toj fotelji, podigao 38.608 tužbi, od kojih je većina odbačena. U vreme vladavine trojice njegovih prethodnika – Sulejmana Demirela, Ahmeta Nedžeta Sezera i Abdulaha Gula – podneto je 1.169 tužbi zbog napada na ugled šefa države.

Prema Udruženju novinara Turske, trenutno se u zatvorima nalaze 34 zaposlena u medijima. Posle pokušaja državnog udara sredinom 2016. godine taj broj je jedno vreme bio mnogo veći, zbog čega se Turska našla na udaru kritika u Evropskoj uniji i grupa koje se bore za poštovanje ljudskih prava i slobode medija.

Tada je stavljen katanac na više neposlušnih redakcija, uključujući u to vreme vodeći list „Zaman”, pod optužbom da su podržavali pučiste imama Fetulaha Gulena. Sada je skoro 90 odsto medija u Turskoj u vlasništvu države ili su pod njenom kontrolom, tvrde u opozicionim strankama.

Prema analizama „Reportera bez granica”, Turska je u prošloj godini bila na 153. mestu od 180 posmatranih zemalja po (ne)slobodi medija.

Izvor: Politika.rs

Podeli dobar sadržaj sa prijateljima: